privatisering

Vänsterns sommartal i Gnesta: Privatiseringarna i offentlig sektor hindrar möjligheten till insyn och påverkan

Ska man göra en hårdragen sammanfattning av vad som sas av de olika talarna på det soldränkta Strömmentorget i Gnesta lördagens traditionella höstupptakt, så var det väl just det: Privatiseringarna i offentlig sektor hindrar möjligheten till insyn och påverkan, det dränerar vård, skola och omsorg på resurser till förmån för giriga riskkapitaliser. Ett tema som är brännande aktuellt i också i Sörmlandslandstinget.

Annars så inleddes talen av Vänsterpartiets vice ordförande Rossana Dinamarca, som gjorde en betraktelse över terrioristattacken i Oslo och på Utöya, hur de högerextrema krafterna tränger sig på i vårt samhälle och genom sin främlingsfientliga och islamofobiska propaganda bidrar till att ”kratta manegen” för allt extremare uttryck av högerpolitik. Som nu i Norge. Hon avslutade sitt tal med att påkalla en tyst minut till offrens minne.

Micke Schirén, ordförande för (V) i Gnesta och Ung Vänsters nye förbundsordförande Stefan Lindborg uppehöll sig också mycket vid temat om ett allmer ojämlikt Sverige och rasistiska stämningar som breder ut sig.

Lars Ohly, som just aviserat sin avgång som partiledare till kongressen i januari nästa år tog ut svängarna lite mer i ämnesvalen. Även han uppehöll sig vid den svenska rasismen och var särskilt kritisk mot den svenska minoritetsregeringens ledare Fredrik Reinfeldt och hans sätt att sorgfälligt undvika att tala om bombdåden och skjutningarna i Oslo som terrordåd på rasistisk grund. Bakom varje ordval ligger naturligtvis ett ideologiskt ståndpunktstagande.

Med den breda penseln passade han också på att måla bilden av ”skammens mur” – Berlinmuren, vars uppförande nu fyller 50 år och jämförde med israelernas liknande projekt som nu byggs på ockuperad palestinsk mark.

Även pensionssystemets bräckliga beroende av marknaden menade han var ett viktigt reformområde för Vänsterpartiet, eftersom det alltid är de svagaste pensionärerna som drabbas vid oro i spekulationsekonomin.
Lars Ohly betonade också att han inte hade någon avsikt att lämna politiken utan tänker sitta kvar i riksdagen mandatperioden ut.