Nå’n jävla ordning får det väl ändå vara i ett fackförbund!

Ber om ursäkt för franskan i inläggsrubriken, men igår i denna tidning kunde man igår läsa rubriken i fetstil: Kommunanställda ska erbjudas heltid.
Äntligen, ville man utbrista med Kommunal Nyköpings ordförande Christina Södling, som får uttala sig i tidningen. Bra jobbat av den rödgröna kolaitionen i Nyköping!
”Vi börjar med dem som arbetar inom vård och omsorg…” säger kommunalrådet (V) Nicklas Franzén.

Sen tar Christina Södling på sig kappan och knallar upp till landstinghuset, där den fullmäktigeförsamling hon är en ledande ledamot (S) av har sitt novembermöte. Och röstar utan att blinka ned ett förslag om heltid för vårdanställda inom landstinget, som väl har fler deltidsanställda än Nyköpings kommun.

Undrar just hur hon förklarar detta för sina medlemmar i Kommunal som är anställda i Landstinget Sörmland. Nå´n jävla ordning får det väl ändå vara i ett fackförbund, även om ordföranden (S) sitter i majoritetskoalition i landstinget med moderatalliansens Folkparti.

Vänsterpartiet arbetar för rätten till heltidsanställningar, oavsett om det gäller kommun eller landsting. Du kan bl a läsa om det i vårt landstings- och regionpolitiska program 2011-2014. Därför röstade vi naturligtvis för KD:s motion i landstingsfullmäktige.

(Först publicerad på SN:s politikerblogg)