Läs hela motionen här: pressmeddelande antroposoferna & vidarkliniken

Det här inlägget postades i politiskt ansvarstagande, privatisering, Vänsterpartiet Landstinget Sörmland, Vårdkvalitet, vidskeplighet och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.

5 kommentarer till Vänsterpartiet i Landstinget Sörmland står för vård baserad på vetenskap och beprövad erfarenhet

1. Mats Einarsson, kommunalråd V skriver:

Utomordentligt angelägen motion!

• sormlandlandsting skriver:

Hej Mats! Bra att du engagerar dig i vår motion. Vi är intresserade av att ta del av dina åsikter inför att det närmar sig med behandling av motionen i fullmäktige. Men det lär dröja lie. Det tidigaste jag bedömer att det kan bli aktuellt är på Landstingsfullmäktige 27 november och i så fall diskuterar vi på landstingsgruppens möte 21 november. /Maud Ekman

2. Ingvar skriver:

Hej,

Jag blir glad att ni äntligen tar tag i detta vansinne Men har ni hela partiet bakom er. Det finns förmodligen några i partiet som tror på kvacksalveri. Det vore skönt om vänsterpartiet kunde bli tydligare här. Hur är det möjligt att Torkel Falkenberg kan ”forska” på Karolinska Institutet. Det måste väl vara inkompetenta politiker som ligger bakom detta. Hoppas att det inte är några vänsterpartister som är inblandade. Varför bekosta ren kvasivetenskap?
    Detta är något som jag gärna vill veta. Jag mejlade prefekten men fick inget svar.

• sormlandlandsting skriver:

Hej Ingvar! Vi i Vänsterpartiet Sörmland kommer att fördjupa oss i frågan om avtal med Vidarkliniken längre fram under hösten när det blir aktuellt att vår motion ska behandlas i fullmäktige. Det är inte fullständig enighet i partiet, men en majoritet är för att avbryta avtalet. När det gäller enskilda personers forskning är det ju personen själv som söker forskaranslag och jag tror inte att det ligger något politiskt beslut bakom om det beviljas eller inte.
      /Maud Ekman

3. Lasse Nilsson skriver:

Hej alla!
    Det har ställts förslag att Sörmlandsdistriktet skulle ta initiativ till ett öppet möte kring denna angelägna motion, som beslutades om med stor majoritet på distriktets årsmöte i våras. Då distriktsstyrelsen har inte funnit något utrymme i sitt schema för såna aktiviteter under hösten har lokalföreningen i Vingåker därför beslutat bistå distriktet med att anordna ett sådant möte eftersom allmänheten intresse för frågan är minst lika stor som inom Vänsterpartiet.
    Medicinsk och vetenskaplig expertis på högsta nivå kommer att delta och erbjudande går också till antroposoferna att delta med representanter. Det är bara datum som ännu inte är fastställt.
    Vi i Vingåkersföreningen hälsar alla intresserade välkomna till ett intressant evenemang under hösten. Närmare information kommer att finnas på denna sida liksom Vänsterpartiet Vingåkers hemsida.
    /Lasse Nilsson, Vänsterpartiet Vingåker & landstingsgruppen (V) Landstinget Sörmland